CONCERTGEBOUW KAMERORKEST AMSTERDAM

maandag 27 april 2015

BORIS GILTBURG & AVIV STRING QUARTET

Als reguliere gast van een trouwe abonnee van de liedertafel is mij gevraagd een recensie te schrijven over het koningsconcert, georganiseerd door de gemeente Tilburg, het oranjecomité en Kamermuziek Souvenir.

Met veel plezier geef ik hieraan gevolg, immers een concert met Boris Giltburg, 1e prijs winnaar van het koningin Elisabethconcours 2013 voor piano, en het Aviv Quartet, ook met internationale reputatie en ooit gecoacht door het Alban Berg kwartet, kan niet anders dan een muzikaal feest zijn.

Deze verwachting is zeker ingelost door dit verfijnd musicerend ensemble, en hierover zal ik dadelijk meer schrijven.

Over de organisatie van dit koningsconcert zijn er wat mij betreft wel wat kritische kanttekeningen te plaatsen.
Logisch dat er wat speeches waren en ook dat er voorzien was om twee coupletten van het Wilhelmus te zingen, ook i.v.m. de uitgenodigde gedecoreerden, maar hierbij toch wat aanmerkingen; kennelijk omwille van o.a. een gepland vuurwerk om 22.00 uur s´ avonds is een deel van het programma op het laatste moment geschrapt, ongelofelijk jammer want het 6e strijkkwartet van Bartok is echt een geweldig werk, en wordt deze week wel gespeeld in Amsterdam en Haarlem, en daarnaast waren er twee ongelukkige momenten deze avond.
Allereerst werd het Wilhelmus ondersteund door een saxofoonkwartet, waarvan nu net de melodiepartij last had van een weigerend rietje (één van de bezoekers merkte geestig op ‘piep zei de muis in het voorhuis’) , iets wat toch opgelost moet zijn vóór je het podium opkomt met inspelen, en na Brahms aan het eind van het concert had de presentatrice zo’n haast om achter de microfoon te gaan staan, dat de musici niet de kans kregen om een toegift te geven, wat echt niet kan, na een zo goed gespeeld kamerconcert.

Over Mozart en Brahms wil ik het volgende met u delen:

Mozart

Mozart 2e pianokwartet, mooi en stijlvol gespeeld, goed in balans, mooi doorzichtig maar soms wat voorzichtig en net daar waar dat in het 3e deel werd losgelaten waren er wat kleine ritmische onregelmatigheden tussen ensemble en pianist, die overigens vakkundig werden opgevangen. Misschien was het Allegretto toch soms iets te vlotjes opgevat, en het blijkt zelfs voor deze musici soms moeilijk om kamermuziek uit de tijd van Mozart en geschreven voor de instrumenten uit die tijd te vertalen naar een grote concertzaal met moderne instrumenten. Toch alle lof voor deze boeiende en levendige uitvoering.

Brahms

Brahms is voor mij nog een ander verhaal, werkelijk subliem zonder voorbehoud, niets anders dan genieten van alle harmonische wendingen, tempo- en stemmingswisselingen, kortom romantiek op het hoogste niveau waarbij je vergeet dat er mensen zitten te musiceren om je dit te laten beleven.

Eerlijk zeg ik hierbij dat een goede vriend van mij, en ook muziekkenner de uitvoering soms wat fragmentarisch vond, maar ik vond toch dat de grote lijnen goed overeind bleven ondanks de overvloed aan prachtige details, voor mij de kracht van dit ensemble in combinatie met Boris Giltburg. Laten we hopen dat de samenwerking niet éénmalig is, en we nog vaker de kans krijgen van deze musici te genieten.

Nico Kuijper.